Alla inlägg under september 2015

Av Emma Finstad - 29 september 2015 20:59

Hallå bloggen. 
Nu va det ett bra tag sedan som jag skrev igen.
har hänt en hel del sedan dess...
plugget rullar på. har nog aldrig läst så mycket böcker som jag gör just nu. börjar bli lite lagom långtråkigt, då jag läser facklitteratur nu, men det blir nog bättre sen i nästa block då vi ska läsa andra skönlitterära böcker. 

Livet med Perry flyter på. hade en medryttare i någon vecka fram till att hon inte vill mera, lite tradigt, men sånt är livet, På måndag har jag min första träning med Linda, det blir bra, fram till dess ska jag rida så mycket som möjligt. 
Idag red vi 1,5 timmar, jobbade ner honom fint på tygeln och han va positiv, och så jobbade vi tills han började flänga upp å ner med huvudet, de är hans sätt att säga att nu räcker det. Men då skrittade vi ut någon km istället. kanske 1,5 km. Perry skötte sig utmärkt. så stolt över den grabben, Tycker mer och mer om honom för varje dag som går nu. Han ska börja äta annat kraftfoder med, och då kanske han snyggar till kroppen ännu mera:) Min fina kille :)
I morgon ska vi rida ut :) det blir kul :)

Av Emma Finstad - 5 september 2015 21:35

Idag har jag fått det visat för mig, 
en häst är otroligt stark, även om det är en liten häst.

Idag har det regnat lite lagom mycket ute, och när jag kom till stallet så skulle jag mocka 2 boxar, sätta höpåsar och "burkmat" samt fylla på spån åt lilla Musse. 


När jag stod och mockade Perrys box så pratade jag lite med min boxgranne som med hade mockat. Vi pratade lite om att hjälpas åt. 

Då hon har en inflamation i armen. 

Att erbjuda sin hjälp och att vara en förebild mot sina medmänniskor är för mig otroligt viktigt. 
Att vara en ledare och visa på rätt och fel i vissa situationer, att gå före, med strukturerat schema och skapa en relation till sina medmänniskor är för mig viktigt. Att visa att man finns där för varandra och inte lämnar den andra i sticket.

Om någon vill lära sig något nytt så tycker jag att metoden "learning by doing" fungerar bra. 
 den är upplagd i ett ABCD format.

"LEARNING BY DOING"

A. Jag gör, Du ser på
B, Jag gör, Du är med
C, Du gör, Jag är med
D, DU gör, Jag ser på

På detta sättet har jag arbetat med både barn och ungdomar som velat lära sig nya saker och ta nya steg i sitt ledarskap för andra. det kan ha varit i allt från att hålla en andakt på tonår till att skapa nya kontakter.

www.farax.se 

   typiskt exempel på ledarskap. Våga gå före och visa att det inte är farligt.

Av Emma Finstad - 1 september 2015 13:54

tänka sig att man sitter här. 
har precis plöjt igenom 88 sidor i en ny bok av thydell å analyserar å skriver om varje litet stycke, allt för att underlätta för mig själv vid ett senare tillfälle då vi ska arbeta med böckerna i kursen jag läser.
Tänk vilket privilegium det är att sitta i Helsingborg, att kolla snett åt höger å mötas av en havsutsikt. 
att sitta å plugga med havet som publik är något som jag absolut inte har något emot att göra.
varje gång jag kommer ner till stan, å in här på biblioteket så känns det som att det är HÄR jag ska vara.
här som jag kommer klara av kursen. 
Med havet som granne så ska jag plöja igenom ett 80 tal böcker på 6 månader. jag ska jobba å analysera, skriva tentor å inlämnningar, allt för att jag ska kunna komma in på förskollärarlinjen nån gång i framtiden.
Så med Havet som granne och inspirationskälla så tar jag nu å kastar mig in i ett nytt liv, 
ett liv som kommer innebära tidiga mornar, sena nätter å att läsa mer än jag någonsin gjort i hela mitt liv.
nu kör vi .
Barn å ungdomslitteratur, jag kommer bli PRO på allt som heter barnböcker om ett tag.

Av Emma Finstad - 1 september 2015 12:10

Jag är en sk. Fattig student men jag kan ändå inte låta bli. 
Här i Helsingborg finns det tiggare utanför varenda affär. Organiserat eller inte men jag tål inte att se dem sitta där ensamma i regn. Sol. Storm. Med sina enkronor i en plast eller pappersmugg. 
Jag kan tänka mig att om det är organiserat så får den som samlat in mest pengar ett lättare liv osv. Av dem som bestämmer. Och det är upp till oss att avgöra vem det blir. 
Det är därför jag har valt ut en person som jag ska hjälpa. 
Han sitter utanför Coop på väla. Han har gjort små yxor i trä för att ge bort till dem som ger honom en slant. 
För någon vecka sedan var jag på Coop. Möter hans blick när jag går in. Och när jag står i kassan tar jag ut 100 kr över beloppet. Som jag sedan ger till mannen. Lyckan i hans ögon går inte att beskriva.
Att hundra kronor gör att han greppar efter min hand och kysser den i glädjen de gör mig glad med.

Idag va jag där igen. Mötte honom med ett hej. Och gick in i affären. Väl inne fick jag upp summan 200 i mitt huvud. Så i kassan tog jag ut 200 över beloppet. Sedlarna lät jag vara ovikta. 
Vägen från kassan till mannen bad jag en bön för honom och att pengarna skulle komma i rätt händer. 
Hans leende. Åter igen fick jag en kyss på handen å ett varmt tack. Så om alla skulle välja ut varsin medmänniska att hjälpa. Så skulle det generera i att du som människa kan le. För även om man är en fattig student som mig. Så har vi det i alla fall bättre än dem som sitter där dag ut å dag in. Hjälps vi åt så kan vi nå många:-)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej och välkommen till min blogg, Jag som bloggar här Heter Emma och är 23 år gammal, Jag bloggar om blandannat hästvardag, och Helsingborg.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok^^

Gästbok^^


Ovido - Quiz & Flashcards