Direktlänk till inlägg 12 juli 2015

första veckan på pålsjö

Av Emma Finstad - 12 juli 2015 09:29

Hejsan alla. 
tänkte dra veckan som vart i korta drag ;)

I söndags (5/7) så flyttade vi ner till pålsjögård ihop, perry och jag. Själva flytten gick bra, han fick gå en liten promenad runt gården innan han stallades in, fick lite hösilage att käka, å havre b-vitamin å lite godisar så att han skulle känna sig lite bortskämd ;)

Måndag (6/7) 
åkte upp med clara, hon ville både släppa ut å mocka så det fick hon göra. Det gick otroligt bra, å han verkade trivas i hagen som han fick, mycket gräs att njuta av. 
Denna dagen fick han stå och vila efter insläppet. mest för att etablera sig med sina nya grannar, boxen å nya miljön.
Idag köpte vi även ett vattenkar till hans hage på biltema. 

Tisdag (7/7)
Idag släppte jag ut själv, mockade, satte mat å allt sånt där trevligt. 
denna kvällen tog jag några vändor i paddocken, Han var inte riktigt sig själv, och var inte riktigt med på noterna. Men tänkte inte mera på det, antar att det är foderbyte, miljöombyte och allt sådant där.

Onsdag (8/7)
Idag åkte regntäcket på, Hans hovar klarade inte riktigt av regnet, så dem började se lite skumma ut, å ballarna blev mjuka, något som aldrig hänt förr, Han hade även skav på karlederna, så jag å en vän åkte till apoteket och köpte Hibiscrub och tvättade rent och smorde in med 4 ess hästsalva. Idag fick han vila.
mockade, satte mat och ryktade.

Torsdag(9/7) 
Dåså, nu byter jag ut den jobbiga halmen mot något mera lättmockat, Nämligen träpellets. Sånt som vi hade hemma i fölene. Dels för att det drar åt sig fukt på ett bättre sätt än halmen, å så blir det bättre för hans hovar att stå på. då det torkar upp bättre. Plus att jag tycker det ser fräschare ut i boxen, ljust och fint :)
idag fick han vila med, för han verkar lite hängig.

Fredag (10/7)
Idag så va det slut på vilandet. för efter insläppet idag så tog jag och en kompis å red honom i ridhuset för första gången i hans 13 åriga liv typ. Speglarna var läskiga.
Det blev bara skritt i dag med, då han är extremt stel i bakbenen. Vet inte riktigt varför, och han bajsar EXTREMT grönt, mend et måste vara pga det nya betet, det är väl en annan ts halt i det eller va det nu heter. Hoppas att han blir bra snart igen :)

Lördag  (11/7)
Idag kom rebecka hit :) åh va kul att träffa henne, :) hon är fantastisk :)
vi  red perry i paddocken. han var lika stel idag, men vet verkligen inte varför. Jag ska tömköra honom nästa vecka för att mjuka upp honom lite. Men han verkade vara positiv i alla fall. vi får väl se hur det blir med hans bakben. 
Det är fantastisk att mocka i träpellets :) alldeles underbart :)
å även om han kanske inte är 100 % pigg så är han ändå min. Å han är så fin :)

Söndag (12/7) 
Nu har det gått en vecka, I morse hade han nästan ätit upp all mat från frukosten, det är jättebra. för hitintills har han inte vart så duktig på att äta detta hösilaget. Kan vara för att det är mycket blötare än det vi hade hemma innan.
allt är ju nytt, men hoppas att han inte är för olycklig,
nästa vecka kommer en ny veckouppdate :)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Finstad - 29 september 2015 20:59

Hallå bloggen. Nu va det ett bra tag sedan som jag skrev igen.har hänt en hel del sedan dess...plugget rullar på. har nog aldrig läst så mycket böcker som jag gör just nu. börjar bli lite lagom långtråkigt, då jag läser facklitteratur nu, men det bli...

Av Emma Finstad - 5 september 2015 21:35


Idag har jag fått det visat för mig, en häst är otroligt stark, även om det är en liten häst. Idag har det regnat lite lagom mycket ute, och när jag kom till stallet så skulle jag mocka 2 boxar, sätta höpåsar och "burkmat" samt fylla på spån åt lil...

Av Emma Finstad - 1 september 2015 13:54

tänka sig att man sitter här. har precis plöjt igenom 88 sidor i en ny bok av thydell å analyserar å skriver om varje litet stycke, allt för att underlätta för mig själv vid ett senare tillfälle då vi ska arbeta med böckerna i kursen jag läser.Tänk v...

Av Emma Finstad - 1 september 2015 12:10

Jag är en sk. Fattig student men jag kan ändå inte låta bli. Här i Helsingborg finns det tiggare utanför varenda affär. Organiserat eller inte men jag tål inte att se dem sitta där ensamma i regn. Sol. Storm. Med sina enkronor i en plast eller papper...

Av Emma Finstad - 27 augusti 2015 20:27

hallå bloggen,dagen har vart igång sedan 7 i morse.körde barnen till skolan å efter det så åkte jag å släppte ut hästen samt fyllde på vatten.Därefter blev det åka hem å duscha, sedan hände det. jag drog iväg med Kim till billesholm av alla hålor. sa...

Presentation


Hej och välkommen till min blogg, Jag som bloggar här Heter Emma och är 23 år gammal, Jag bloggar om blandannat hästvardag, och Helsingborg.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok^^

Gästbok^^


Ovido - Quiz & Flashcards